10 Ağustos 2024 Cumartesi

Namık Kemal'in Adı Değiştirilen Romanı

Kitap: İntibah   Yazar: Namık Kemal  Yayınevi: Akvaryum Yayınları

Namık Kemal, Türk edebiyatında ilk edebi roman olan İntibah'ı 1873-1876 yılları arasında Osmanlı Türkçesiyle Kıbrıs Gazimağusa'da sürgündeyken kaleme almış. Romanın Latin harfleriyle ilk basımı ise 1944 yılında gerçekleşmiştir. Romana "Son Pişmanlık" adını koymuş olsa da dönemin yetkilileri tarafından ismi değiştirilmiş ve sansürlenmiştir. Roman, o yıllarda moda olan romantizm akımının etkisiyle kaleme alınmıştır. Bol tasvirli olması ve çokça hüzüne yer verilmesi bu yüzdendir. 1870'lerin İstanbul'unda geçmekte, kalburüstü bir ailede iyi bir eğitimle yetişmiş Ali Bey'in hayatının Mehpeyker adlı hafifmeşrep bir kadına aşık olmasıyla allak bullak olması anlatılmaktadır.

İyi ve kötünün keskin bir dille anlatılması ve bunların Mehpeyker ve Dilaşup adlı kadınlarda bazen sivri bir dille kaleme dökülmesi rahatsız etsede, İntibah yazıldığı döneme göre çok kıymetli bir eserdir kesinlikle. Özellikle Çamlıca ve mesire yerlerinde geçen hikâyede baharın gelişi öyle güzel bir dille anlatılmış ki Namık Kemal'in kalemine hayran olmamak elde değil. Her bölümün başında Divan şairlerinden bir beyitin yer alması ayrı bir güzellik katmış esere. Okul yıllarında ödev olarak bazen zoraki olarak okuduğumuz eserlerden biriydi. Şimdi tekrar okunduğunda ayrı bir lezzet bırakıyor insanda.
Akvaryum Yayınları 2007 baskısını okudum. Okuyacağınızda önsözleri kesinlikle atlamayın derim, roman hakkında çok güzel bilgiler ediniyorsunuz. 150 yıl önce binbir zorluklarla yazılan bu eserlere daha çok önem verip okunmasını sağlamak boynumuzun borcu diye düşünüyorum. Namık Kemal'in dediği gibi "Yolumuzun doğruluğunu göstermeye, görülen genel rağbet yeterlidir." Keyifli okumalar dilerim.

6 yorum:

  1. Ben döneme ışık tutan kitapları seviyorum. İntibahta saniyorum ilk edebi romandı. İsminin değiştirildiğini bilmiyordum. Çok kıymetli bir yayın olmuş. Sevgiler :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet İntibah ilk edebi romandır :) Teşekkür ediyorum.

      Sil
  2. Yazının sonunda Namık Kemal'den alıntıladığınız cümle pek doğru bir fikri yansıtmıyor gibi geldi bana. İnsanların bize rağbet ediyor olması, alkışlaması bizim doğru yaptığımızı gösterir mi? Kesinlikle hayır. Çünkü insanlar menfaatleri gereği yanlışı da çok rahat bir şekilde alkışlayabilir, yanlışa rağbet edebilir. Bunun en güzel örneği siyasette vardır. Ülkenin son 20-30 yılına bakarsanız demek istediğimi daha iyi anlarsınız.
    Rağbet edilme beraberinde gurur, enaniyet vb. pek çok olumsuz duyguyu da getirecektir. Demem o ki herkes sizi alkışlıyorsa büyük ihtimal yanlış yoldasınız demektir. 😊

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok doğru diyorsunuz ama ben o alıntıyı istisnai durumlar ve insanların ne diyeceklerini merak ettiğim için yazdım ve ilk siz bu alıntıya hitaben bir şeyler yazdınız. Yazımı dikkatli okunduğunuz için teşekkür ediyorum :)

      Sil
  3. okudum ama unuttum bir daha okunur evet saol :)

    YanıtlaSil